Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



søndag den 30. september 2012

Mit barnebarn er også en skjoldmö.

"Kan du ikke også sy en vikingekjole?" Jo, det var vel ikke så svärt. På Röde Kors fandt jeg to gardinlängder i det samme stof, som jeg havde en havareret dug af hjemme. (Havariet skete til en julefest, hvor der gik ild i dugen!). Gardiner + dug var stof nok til en vikinge-särk. Mönstret er konstrueret efter Hildes egne mål og bogen Sy kläder av raka stycken som man gjorde förr, af Anita Gunnars ICA bokförlag, en gammel sag fra 1976.





Uden på särken bar man dengang et slags forkläde. Der havde jeg et mönster köbt i museumsbutikken ved gravhöjene i Gamla Uppsala. Det var godt nok et voksenmönster, men det var let at tilpasse Hildes egne mål. Endnu en dug fra Röde Kors måtte lade livet.


En broche fra Estland, som havde ligget i smykkeskuffen i 25 år, fuldendte billedet.


Jeg bliver nok nödt til at have en ekstra kuffert med på rejsen i efterårsferien.



Ingen kommentarer: