Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



torsdag den 13. september 2012

Folkedragt med forsinkelse.

Af en tidligere kollega L fik jeg sjov bestilling: at färdiggöre en folkedragt.
Forhistorien er fölgende: L har tre dötre, de skulle have hver sin folkedragt. L vävede stoffet til alle tre, syede to dragter helt färdigt og gik så uhjälpeligt i stå når nr. tre var nästen färdig. Alt dette skete i 1996.
Da L skulle flytte for knapt et år siden dukkede den ufärdige dragt op af gemmerne. Skulle hun virkelig bare smide dragten ud? At sy färdigt havde hun ikke lyst eller ork til. Mon jeg ville påtage mig at sy den färdigt? Det var da en spändende udfordring.


Men jeg ved jo ikke meget om folkedragter. Den håndskrivne forklaring var kun forståelig for särligt indviede. Hjälpen var dog när. Nancy, som jeg har kendt i mange år gennem Foreningen Norden, er ekspert. Så jeg fik hjälp en hyggelig eftermiddag med at tolke opskriften.

Nu er dragten endelig färdig efter 16 timers arbejde, mest håndsyet (symaskine er et meget grimt bandeord blandt folkedragts-fundamentalister).
Dragten er en "Väddö skördedräkt" (höst-dragt fra Väddö). Vores sommerhus ligger jo på Väddö, så det passer fint.




 Så nu kan alle tre dötre vise sig frem i fine folkedragter samtidigt - efter 16 år. L siger, at hun har prövet dragten på datteren inden jeg fik opgaven. Det er ret flot at holde sin figur i 16 år, der er oven i köbet kommet et par barnefödsler ind imellem.

Ingen kommentarer: