Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



mandag den 28. januar 2013

Lapper til Garnboa

Garnboa i Norrtelje er navnet på strikkebutikken, hvor en gruppe strikke- og häklegale kvinder mödes hver mandag kl. 17 - 20 for at håndarbejde, udveksle ideer og inspireres af hinanden. Og for at ha' det "trevligt", selvfölgelig.

Marie er den nye ejer af butikken, og hun har givet os en en opgave. Hun har brug for lapper til et forhäng mellem butikken og kökkenet. De kan väre strikkede, häklede eller hvilken anden garnteknik som helst, störrelsen ska väre 12*12 cm, og den dominerende farve skal väre grön.

Her er mine 6 lapper






De tre förste er taget fra bogen Stickning, ett hantverk att utveckla, Britt-Marie Christoffersson, Hemslöjdens Förlag


/

Disse to er fra  bogen Sticka flerfärgstickning med lyfta maskor, af Madelaine Jansson og Lotta Bengtsson. Deres virksomhed kan fölges på bloggen 2stickare.blogspot.com



Og så må vi også have et spögelse med. Set lige forfra ser firkanten bare diffust stribet ud - men ser man fra siden träder det grimme fjäs frem. Teknikken hedder skyggestrik, og mönstret har jeg taget fra bogen Kvinde med pinde (Stitch'n'Bitch) af Debbie Stoller.

Hvis du vil se flere lapper, så kik her og her.


1 kommentar:

Juliusdotter sagde ...

Faktiskt var hon på Island och köpte mig danskt garn :)