Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



søndag den 13. januar 2013

Hildes og Osvalds juletöj.

Min plan var at fotografere börnebörnene med deres juletöj på - men det var vi flere om at bestemme, og börnene bestemte NEJ! Det var bare at tage til efterretning. At det gälder om at väre hurtig på afträkkeren alligevel viser fölgende billede:


En sweatshirt indköbt på Röde Kors for en småskilling  havde fået en söd applikation (brugt för, se her) samt en ekstra "dekoration" af spildt yoghurt.

De nye sorte drengebukser mage til dem her blev aldrig fotograferede. De befandt sig nemlig i vasketöjskurven efter at en af de nyanskaffede marsvin havde tisset på dem.


Sovs med blade (=bearnaisesovs) er en favorit hos Osvald. Så kan man  få lov at röre i gryden og afpröve sit nye dalmatinerforkläde (også set för, se her).
Stoffet, som för var en gardinkappe, er nu brugt nästen helt op og er havnet i kurven med stofrester.


Hilde fik sidste år en spencer, som har väret en favorit som skolekjole. Så nu blev det en reprise i et nummer större, men i et helt andet stof, nemlig stretch-denim, som jeg for en gangs skyld havde köbt i en rigtig stofbutik (Ohlssons i Stockholm). Dog var det fundet i rodeafdelingen, hvor man betaler pr. kilo og ikke efter mål. Foret var en stump småblomstret bomuldsstof fra dengang min mor syede patch-work.


Läg märke til lynlåsen, som er en rigtig 70'er retro-sag fra Röde Kors.


Og så kan Hilde lägge en ny identitet til de forrige (prinsesse og skjoldmö). Nu kan hun også väre balletdanserinde, i tre lag tyl i forskellige lilla nyanser, også dette indköbt hos Ohlssons.


Ingen kommentarer: