Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



torsdag den 28. april 2016

Overlock-eufori.

For et par år siden fik jeg en overlock af min søde datter. Desværre fik jeg aldrig rigtig styr på den, og så havnede den nederst og inderst på en hylde. Der stod den så og samlede støv - i bogstaveligste forstand - flovt!. Men for nylig tog jeg mig sammen, og maskinen har nu været til service - og den syr som en drøm.



Jeg har jo aldrig haft en overlock før, så jeg begyndte med nogle nemme projekter med lange, lige sømme. 

Serieproduktion af gymnastikposer.


Da først jeg var kommet i gang kunne jeg slet ikke få holdt op igen,

Bukser til de helt små- 


- og til de lidt større.


Og de er altså ikke HELT ens. 


Et forsøg med et nyt mønster. Det blev første og sidste gang. Kjolen er besværlig at sy, og det blev klodset og smågrimt ved belægningerne i hals og ærmer. Så ved jeg det!


Men flæsenederdele er både let og sjovt, i alle størrelser. Flæserne sys let med min folde-trykfod, så slipper jeg for besværlige rynketråde.



Det gjorde et godt indhug i stofbunkerne i lagret, hvilket var hårdt tiltrængt. Jeg ryddede op i alle stofferne ved samme lejlighed, så nu ligger det hele fint på hylderne, sorteret efter kvalitet og mønstre. Det føles godt.


1 kommentar:

Juliusdotter sagde ...

Vist är det kul med overlock, önskar bara att jag kunde ta mig mer tid till att sy.