Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



torsdag den 7. august 2014

Annas fine kjole

Kan du sy en fin kjole til mig, jeg skal være "brudepige" til en venindes bryllup? - spurgte Anna, som er datter til en af Pers tidligere arbejdskammerater. Jo, det lød som en spændende opgave. Stoffet havde den kommende brud købt på en rejse til et land i østen (Kina, Thailand?), en hel rulle havde hun taget med hjem, så der var til de tre brudepiger. At forvandle stoffet til kjoler blev deres eget problem.

Først mødtes Anna og jeg i en stofforretning for at vælge mønster. Valget faldt på denne model. Der stod "Easy" bag på mønsterposen. Fint, tænkte jeg.


Så skulle jeg afgøre, hvor meget stof der skulle klippes af rullen. Stoffet var kun 75 cm bredt og med vævet mønster, så det skulle der også tages hensyn til. Hvordan finder man ud af det? To strimler bændel tapet fast på gulvet med 75 cm afstand måtte illudere stof, og så lagde jeg mønstret ud. Mellemrummene er fordi der skal klippes to dele af hver mønsterdel, stoffet ligger jo kun i ét lag. 4.5 m regnede jeg ud.


Så fik jeg stoffet og kunne begynde. Det var ikke helt så "Easy" som der stod på posen, og stoffet var så glat, at det skulle tøjles og tøjres med masser af nåle og ri-sting. Det tog længere tid end jeg havde beregnet, men det var sjovt og lærerigt. Stoffet slog præcis til, så der også kunne blive et slips og et pyntelommetørklæde til hendes mand.

Sådan her blev den 




- og så fin var Anna inden hun tog afsted til brylluppet.


Jeg er en erfaring rigere, og tænker med respekt på alle syersker, som slider og fremstiller fine kjoler rundt omkring i verden. Jeg gjorde jo kun det her for sjov.

3 kommentarer:

Juliusdotter sagde ...

Fantastiskt fint sytt av dig.

Bundingen sagde ...

Nydelige Anna ble kjempefin i kjolen! Du er jammen flink til å sy!

Riktig god søndag fra Ingunn

Samtal från min trädgård sagde ...

Åh, hvilken fin kjole, tänk at få en skräddersyet kjole til et bryllup!