Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



lørdag den 30. november 2013

opdatering 4 - den sidste, som er en reklame.

Marie i Garnboa i Norrtälje er begyndt at sælge garn fra et nyt firma Schulana. Derfor har hun brug for færdigstrikkede modeller, så kunderne kan se hvordan garnet tér sig i virkeligheden. Jeg tilbød at strikke en sommerbluse i bånd-garnet Silko, i en blanding af bomuld og silke. Det var lækkert at strikke med, og det gik hurtigt at strikkke med tykke pinde og  lange masker. Halskanten er hæklet med krabbemasker (man hækler fra venstre mod højre, på den måde bliver maskerne drejet så de ligner små knuder). Majken, som er hækle-ekspert, ordnede den sag.


At sy sammen var ikke lige så "lækkert". Båndgarnet er tykt, og man kan ikke som med almindeligt garn dele det så man får tyndere tråde. Det var noget af en kamp. Hvis jeg en anden gang skal gøre noget lignende vil jeg nok prøve at finde noget tyndt bomuldsgarn i samme farve til sammensyning.


Men nu er blusen i hvert fald udstillet i butikken, og den har allerede inspireret flere kunder til at strikke en lignende.

Ingen kommentarer: