Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



fredag den 14. juni 2013

Rejsestrik.

Jeg deltog jo i strikkeforeningen Stickas studierejse til Danmark i slutningen af maj. Der var megen rejsetid, både frem og tilbage med toget og under selve busturen. I Stickas terminologi hedder det ikke rejsetid, men strikketid. Et rejsestrikketøj skal ikke fylde for meget og skal være relativt let at finde ude af (f. eks. ikke for meget tælleri!).

Efter hjemkomsten endte det som så ofte før med, at det næsten færdige havnede i en bunke for at senere få hæftet ender. Men nu tog jeg mig sammen!

Jeg havde et par nøgler garn Silke-tweed fra Drops som for længst er gået ud af deres sortiment. 52% silke, 48% lammeuld. Det trængte til at blive brugt op, og jeg havde en opskrift, som jeg trængte til at få prøvet af. Den er da nuttet, ikk' ? Knappen er en gammel stor af perlemor, den er næsten som en brosche.


Der var garn nok til mere babytøj, her en gammel klassiker. Opskrift fra Isagers kalender 2013. Og endnu en gammel perlemorsknap



Det lille fletmønster strikkes sådan over 4 pinde og fire masker, når man strikker frem og tilbage:
1. pind (fra vrangsiden): *2 vrang, 2 ret*
2. pind: *2 ret, 2 vrang*
3. pind: som 1. pind
4. pind: *2 ret sammen, behold masken på venstre pind, strik den første maske fra sammenstrikningen en gang til, lad begge masker glide af venstre pind, 2 vrang*.



Karklude (sv = disktrasor) i hørgarn (sv = lin) er de mest suveræne køkkenklude man kan tænke sig. Her er et par strikket af tynde tråde vævegarn, 4 tråde samlet i forskellige nuancer. Det giver mulighed for et fint farvespil. 


Så nu er der ingen undskyldning for ikke at ta' opvasken!


Ingen kommentarer: