Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



onsdag den 25. april 2012

Vanter med forhindringer

På Syfestivalen i februar var jeg til generalforsamling i foreningen Sticka. Alle deltagere fik en gave: to nögler finuldsgarn fra Rauma samt en opskrift på tre forskellige vanter i damestörrelse.
Nu er vanter ikke ligefrem det jeg står og mangler mest. Men Per kunne godt behöve et par, så jeg gik i gang med at tilpasse en af opskrifterne til en herrestörrelse - tilföjede en fletning forneden og mange striber på håndledet og foroven. Tommelfingeren flyttede jeg ud på siden, der hvor tommelen sidder i virkeligheden.
Da vanterne var färdig var jeg ikke tilfreds, det så rodet ud med alle de forskellige mönstre. Som salt i såret var de tilmed for store.
Efter en tur i vaskemaskinen ved 40 grader sammen med t-shirts og lange bukser og efter at have törret på et brät i passende bredde blev de faktisk ganske päne. Per er tilfreds, og så har jeg lärt mig et og andet om at begränse sig i de forskellige udtryk.


Rauma Finull, sort og råhvid, pinde 2½

Ingen kommentarer: