Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



tirsdag den 24. april 2012

Det blev en snibb.

Da strikkeveninden YDD og jeg var på Syfestivalen i februar, faldt jeg over - og for - et fantastisk garn fra Vackragruppen. Det er fremstillet af spild fra tekstilindustrien i Indien, det er 100% silke  og har en utrolig dybde i farven. Jeg valgte en koboltblå, og ser man efter er der mange nuancer af farven, og ind imellem er der små nister af kontrastfarver.


 Silkeresterne bliver flået i stykker, kartet og håndspundet og garnet bliver meget ujävnt. På visse steder er det meget tyndt, og så knäkker det let, men det tilgiver man gerne på grund af det fine udseende.



Hvad laver man så af 100 gram silkegarn? Jeg fandt idéen i Ann-Mari Nilssons strikkebog "Sticka halsdukar, kragar, snibbar", fra Hemslöjdens forlag. En lille ting til at vikle om halsen som hun kalder en snibb. Först et smalt, lige stykke, så tager man ud indtil knapt halvdelen af garnet er brugt op (brug brevvägt). Så tager man ind til der er lige så mange masker som i begyndelse og stikker endnu et langt, lige stykke.

Snip snap  snude, så er snibben färdig.


Pinde nr 7.

Ingen kommentarer: