Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



torsdag den 5. april 2018

Kan man få for mange sokker?

- Det kan man måske nok, men jeg har i hvert fald strikket mig endnu et par.
De er af en usædvanlig konstruktion, strikket med ind- og udtagninger rundt om. Mønstret har jeg taget fra en blog for længe siden, de kaldes "Mitered socks", klik her.


Som man ser gør ind- og udtagningerne, at strikkeretningen zig-zagger sig rundt om foden.



Hælen strikkes ind senere, en såkaldt "after-thought heel". Den ser ud som en mærkelig flap - 


- men den bliver ret effektfuldt, når sokken kommer på.


Garnet har jeg købt i min nærmeste garnbutik, "Fingerborg" (betyder fingerbøl). Strømpepinde nr. 2½.


Dette mønster gør sig bedst i et ikke-ensfarvet garn sådan at zig-zageffekten rigtig kommer til sin ret. Det er IKKE en tv-strikning, for man skal hele tiden holde styr på ind- og udtagningsomgange og neutrale omgange. Markører anbefales!

2 kommentarer:

Barwitzki sagde ...

Nei, jeg kan ikke få for mange sokker. Jeg elsker selvstrikket sokker...
bare denne :-))
Veldig hyggelig mønster har du strikket. Det ser ut veldig godt.
Ja, riktig garnet er veldig viktig. Jeg strikker med melkgarnet - første gang - jeg prøver... tenker det blir bra.
Men vi har ute så deilig våren... og så jeg har ikke mange tid med strikke nå,
selv om jeg har masse prosjekter i hodet :-)))
Hilsen til deg. God helg. Klem fra Viola

Jacob sagde ...

Det er da super nice dine uldsokker :-)