Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



lørdag den 4. november 2017

Votter, vantar, vanter - kært barn har mange navne.

I august måned var vi på ferie i Norge. Da vi besøgte gode venner på Putten Seter købte jeg en strikkepakke. 


Inspirationen kommer fra Sigrid Undsets bog Kristin Lavransdatter, og vanterne er vinderen i en konkurrence.


I strikkepakken var der garn til et par vanter, et nøgle mørkebrunt og et nøgle gyldent.


Sådan her blev de. Og i Husflidens butik i Trondheim købte jeg et par nøgler i to grønne nuancer.


Sådan her blev de. Ikke så middelalderlige, men i yndlingsfarven.

I den lille by Nordsel sad Sigrid Undset og skrev sine bøger om Kristin. Den kan man kikke ned på fra dette fantastiske sted som ligger oppe på fjeldområdet Høvringen, meget nær ved Putten Seter.


Stedet hedder Udsikten, og det kan man jo godt forstå. 

2 kommentarer:

Barwitzki sagde ...

Kjære Astrid, så herlige inspirasjoner. Jeg fant bøkene til Sigrid Undset...
til amazon og tysk... så spennende, jeg kjøper og leser... kanskje jeg kan
finne i Norge norsk også... og lære litt.
Dine votter er så veldig fint. Jeg liker mønsteret og jeg liker fargene...
begge to så veldig god. Og Raumagarn er vakker. Deilig du har funnet og strikket.
Jeg strikker igjen votter også... med mønster... ridder og slott :-))
Jeg elsker å strikke votter med fint mønster.
Takk for vakre bilder fra votter. Takk for bokanbefaling
Klem fra Viola

Metamorph sagde ...

Vi er så glade for de smukke vanter ❤️ Kh Thea og Hilde