Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



onsdag den 12. februar 2014

Flere gaver, størst først.

Selv om det går mod lysere tider, så er der stadig brug for varmt og uldent strik.

Her er Eriks sokker. De ser helt misdannede ud - med verdens smalleste ankler. Det skyldes, at jeg har brugt to forskellige slags garn, sådan efter "man tar hvad man har - princippet", og garnet til foden var tykkere end det andet garn. For at kompensere for dette tog jeg ud i vrang-rillen i to omgange. Det så virkelig mærkeligt ud, så jeg strikkede først én sok, prøvede den på modtageren, og da han påstod at den sad fint, så strikkede jeg én til.



Strikkefakta: fodens garn er Mellanraggi fra Järbo Garn, ribben er af Drops Delight. Strømpepinde nr 2½


Thea havde ønsket sig sokker, farve blå. Det blev disse, som også ser lidt mystiske ud, foden ser meget lang ud. Det skyldes at der er ribstrikket på fodens overside så det trækker sig sammen. Men de er gode og varme og sidder fint, siger Thea.


Strikkefakta: Drops Fabel Print, strømpepinde nr 2½.


Hilde fik uglevanter. Udtagningerne til tommefinger er meget speciel, men jeg glemte at fotografere fra håndfladen, så det ses ikke. Det er en metode, som jeg vil arbejde videre med i jagten på den perfekte tommelfinger.



Strikkefakta: Et tre-trådigt uldgarn af ukendt oprindelse fra lageret, strømpepinde nr 4, opskriften herfra.


Osvald, som måske ikke er helt driftsikker i trafikken, fik en tophue med indstrikket refleksgarn. Det er virkelig smart. Mindre smart er prisen på refleksgarnet, men han er jo værd hver eneste krone! Garnet er superblødt alpakka uden klø-effekt.



Strikkefakta: Alpakka strømpegarn fra Sandnes Garn, refleksgarn, rundpind nr 4 (strikket med Magic Loop teknikken),

3 kommentarer:

Jorun sagde ...

Takk for hyggelig tilbakemelding! Setter stor pris på både bilde og link!
Tusen takk!
Vottene dine ble kjempefine, skal ta meg tid til en liten rundtur i bloggen din!

Ha en fin dag!

Metamorph sagde ...

Vi er så glade for de lækre strikkede sager!

Bundingen sagde ...

Varme sokker, lekre uglevotter og reflekslue. Hva mer er det å ønske seg? Jeg har også strikka flere av de uglevottene, og er veldig godt fornøyd med fasongen.

Riktig god lørdagskveld!

Klem fra Ingunn