Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



torsdag den 27. juli 2017

Aktiv - men ikke meget strikket.

Sådan kan det jo blive om sommeren, der er så meget andet, man hellere vil.
Men det blev da til en del små tophuer, som blev afleveret til Røde Kors' nørklegruppe via Theas svigermor.
Samtidig svandt det dejligt i posen med rester af strømpegarn.


Der var mangel på  karklude hjemme hos Thea, så jeg gik i gang. Thea havde nogle nøgler tyndt hørgarn i dæmpade farver. Jeg valgte 5 tråde som lå nær hinanden i nuance. Kluden er det nemmest mulige: en kvadrat strikket i perlestrik (skrubbe-effekt).
Efter hemkomsten fik jeg lyst til at teste hvordan hampegarn du'r til karklude, så Thea får også en sådan (det er den grønne). Så må hun være prøve(kar)klud!


Hør har den fordel frem for bomull, at det suger vældig godt, og kluden tørrer hurtigt, så der er mindre risiko for at den kommer til at lugte af  - ja, gammel karklud. Hvordan det er med hamp vil tiden vide.

Der forskes meget nu for tiden om, hvordan de forskellige tekstile fibre påvirker miljøet. Bomuldsdyrkning er utrolig belastende (kunstvanding, kunstgødning og sprøjtning mod skadedyr). Økobomuld skal også vandes.
Hør og hamp kræver ikke så meget under "opvæksten", men da det er en miljøbelastende proces at frigøre fibrene så de kan spindes, kan regnestykket ende med samme dårlige facit.

Läs her

Det er  svært at være menneske - det er endnu sværere at være et godt menneske, men vi må anstrenge os alt hvad vi kan.


1 kommentar:

Barwitzki sagde ...

God prosjekt og nydelige lua du har strikkt.
Ja, vi må nastrenge os alt hvad vi kan :-)) Enig.
Det er bare en - de er dyrebar og vakker.
Hilsener fra meg. God sensommer for deg.