Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



torsdag den 22. december 2016

Hold hovedet koldt og hjertet og fødderne varme.

Min veninde B havde et par højtelskede hjemmestrikkede sko, som var gået (helt bogstaveligt) i stykker. Kunne jeg strikke et par nye? Selvfølgelig.

Jeg ledte på Ravelry og fandt en opskrift som hedder "Simple Garter Stitch Slippers", designer Hanna Leväniemi. I lageret fandt jeg nogle nøgler ryagarn,som var inkøbt på Røde Kors for længe siden. Strikkefastheden og pindetykkelse passede perfekt. Ryafåret giver uld med lange fibre og megen glans.

Skoene strikkes fra hælen mod tåen, og der er ingen sammensyninger, hvis man følger opskriftens forslag om at slå op efter samme metode som når man strikker sokker fra tåen og op. Dette moment er lidt besværligt, men resten er meget enkelt. Og at slippe for at sy sammen er jo dejligt, og også for brugeren, som slipper for sømme, som kan gnave.
Her er B's sko.



Og så ville manden O også gerne have nogen. Det er let at ændre på opskriften og tilpasse til en anden størrelse.
Her er O's sko.



Ryagarn blev brugt til de knyttede ryatæpper fra 70'erne. De er nu meget populære blandt yngre mennesker, som sværmer for 70'erne. Jeg, som kan huske både da tæpperne var moderne og da de blev umoderne, er mere skeptisk, men garnet er meget lækkert.

1 kommentar:

Barwitzki sagde ...

Fine varme :-)
God jul deg og dine, kjære Astrid.
JULEHILSEN fra Viola