Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



tirsdag den 19. november 2013

Opdatering - 3, fødselsdagsgaver.

Familien i Danmark har tre fødselsdage på rad i efteråret. Igen i år stod den på hjemmelavede gaver.

Størst først:
Fra hæftet RIBBAT, RÄFFLAT & RANDIG af Jytte Slente (udgivet af BC Garn, alle modellerne strikket af deres garner) strikkede jeg denne firkant.


Om det er et halstørklæde, en poncho, et sjal eller en sjælevarmer kommer an på, hvordan man snor det om kroppen. En masse store tryklåse på kanterne hjælper til med at holde det på plads.



Sådan her gjorde Thea:


Strikkefakta: Det brune garn er Semilla 100% ekologisk uld, fra BC Garn, det lilla er noget norsk garn jeg har fået af Theas svigermor Kamma. Pinde nr 4.

Af samme svigermor fik jeg et stykke lysebrunt uldstof, som passede perfekt til at sy en strudhætte af. Hilde er tit med sin far på vikingetræf, og så er det jo godt at være klædt korrekt på.


Knapperne er fra en ulden trøje, som blev for lille til min mor for nok 20 år siden. Dem har jeg passet godt på lige siden, for man ved aldrig, hvornår man får brug for netop sådan en knap!


Yngstemand Osvald fik en strikket trøje med et skyggemønster på maven - en lidt uhyggelig alien som dukker op, når man ser trøjen lidt fra siden. Den trøje faldt heldigvis i Osvalds smag.



Strikkefakta: Mønster til selve trøjen er fra bogen Skyggestrik af Vivian Høxbro, alien-hovedet har jeg snuppet fra bogen Kvinde med pinde af Debbie Stoller. Garn: Blend Bamboo fra Hjertegarn, pinde nr 3.

3 kommentarer:

Thea Toke sagde ...

Vi er så glade for de fantastiske gaver. Smukt og unikt håndværk. Tak!

Juliusdotter sagde ...

Åh vad jag blev sugen på att sticka en sån skuggtröja till stora sonen. Kanske till nästa höst, för nu är sticktiden prioriterad till annat.

Strikkemaske sagde ...

Så spennende den genseren så ut med skyggestrikk, det er sjeldent å se. Fin :-)